Gamle skattesager kan genoptages

Udgivet d. 14-11-2018

Fejl i indberetninger kan udløse skattenedslag

Et lovforslag, der er på vej gennem Folketinget kan udløse skattenedslag for lønmodtagere og folk med deltids-virksomhed, der fyldte 64 i perioden 2010-16.

Fejl i indberetningerne betød, at en del af dem, der gik på pension i perioden fejlagtigt ikke fik et nedslag i skatten på grund af fejl i opgørelserne ved ATP.

Opfylder du ovenstående, er du måske en af dem, der kunne få skattenedslag, hvis du valgte at blive på arbejdsmarkedet i stedet for at gå på efterløn.

For at opnå nedslaget skulle lønmodtagere udover et lønkrav opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse, kaldet beskæftigelsesgraden, der blev opgjort af ATP på baggrund af ATP-bidraget. Lønmodtageren havde tre måneder til at gøre indsigelse over for ATPs opgørelse af beskæftigelsesgraden. Det var ikke muligt at dispensere fra tre-måneders-fristen, heller ikke i tilfælde hvor der f.eks. var sket fejl i arbejdsgiverens indberetning af ATP-bidraget.

Vær hurtig

I lovforslaget åbnes mulighed for, at lønmodtagere i en begrænset periode frem til 31. marts 2019 kan få genoptaget afgørelser om beskæftigelsesgraden. Det gælder både i de tilfælde, hvor lønmodtageren er gået glip af skattenedslaget som følge af fejl i arbejdsgiverens indberetning, og i andre tilfælde, hvor lønmodtageren mener, at kravet om beskæftigelsesgraden er opfyldt.

Der kan også ske genoptagelse, hvor lønmodtageren er død. Dog er det en forudsætning for udbetaling af skattenedslag til et afsluttet dødsbo, at skifteretten har genoptaget dødsboet på arvingernes begæring.

Hvis der ønskes genoptagelse, er det op til lønmodtageren at dokumentere over for ATP, at beskæftigelseskravet er opfyldt.

Her kan SAGROs revisorer hjælpe dig.


Tilmelding til nyhedsbrev


Samarbejdspartnere