Stiger dine forsikringer også til nytår?

Udgivet d. 20-09-2017

Vil du have frie hænder til at skifte til et andet forsikringsselskab, vil du typisk skulle reagere inden 1. oktober.

Tekst: Peter Quitzau, DLBR Forsikringsmæglerne

Vi nærmer os årets sidste kvartal og det er her, at forsikringsselskaberne varsler ekstraordinære præmiestigninger, hvis de mener, at det enkelte kundeforhold eller hele deres landbrugsportefølje skal give en bedre indtjening.
Det gøres ofte meget sent for derved at begrænse landmandens muligheder for at søge alternative løsninger hos andet forsikringsselskab.

Kom på forkant!
Rettidig omhu er altid på sin plads. Også når det handler om forsikringer. Udløber dine forsikringer til nytår, er det derfor på høje tid, at ofre dem lidt opmærksomhed. I nogle forsikringsselskaber skal forsikringerne være opsagt 3 måneder før udløbsdato. Det vil sige inden 1. oktober, hvis de har udløb 31. december.
Det er dog muligt at lade sine forsikringer stille frit ved at kontakte forsikringsselskabet inden opsigelsesfristen og forbeholde sig ret til at være fri til at opsige forsikringerne. Derved vil fristen typisk blive forlænget til en måned før udløbsdato og der er således to måneder ekstra til at afprøve markedet.

Få uvildig rådgivning
Endnu benytter de fleste landmænd sig primært af forsikringsselskabets egne sælgere – assurandørerne -når de søger rådgivning om deres forsikringer.
Assurandøren er forsikringsselskabets repræsentant og skal derfor primært varetage sin arbejdsgivers interesser. Således kan assurandøren ikke henvise til et konkurrerende forsikringsselskab, hvis det har en bedre løsning. Ønsker forsikringsselskabet, at der generelt skal indføres nogle begrænsninger i dækningerne, f.eks. højere selvrisici eller forsikringssummer på bygninger, der hidtil har været forsikret til nyværdi, så er det dét, assurandøren skal rådgive kunden til. Også selv om det måske ikke er det rigtige for kunden. Desuden må assurandøren ikke rådgive kunden i skadesager. Det skal overlades til forsikringsselskabets skadebehandlere og taksatorer.

For at få den rigtige uvildige rådgivning benytter mange produktionslandbrug sig af forsikringsmæglere, der er helt uafhængige af forsikringsselskaberne og kun skal varetage landmandens interesser. Forsikringsmægleren kan således frit placere forsikringer i forskellige forsikringsselskaber, hvor det bedst tjener landmandens interesser, ligesom mægleren er kundens bisidder i skadesager.

DLBR Forsikringsmægler er landbrugets eget mæglerselskab
Danmarks største landboforeninger – SAGRO, LMO, VKST og SLF - er ejere af DLBR Forsikringsmægler A/S, hvis eneste formål er at sikre landmændene de bedst mulige forsikringsbetingelser til den bedst opnåelige pris.
Virksomheden har kontorer i Vordingborg, Vojens og Herning og hjælper landmænd over hele Danmark. Medarbejderne er alle forsikringsuddannede og har mange års erfaring i landbrugets forsikringsforhold. Derfor hjælper de landmændene, både når der skal indhentes tilbud på forsikringer, tilpasses forsikringer, og når skaden sker.

Mægleraftale eller hjælp til en enkelt sag
DLBR Forsikringsmægler tilbyder både en såkaldt mægleraftale. I en sådan aftale varetager mægleren alle landmandens interesser i forhold til forsikringsselskabet i løbet af året. Forsikringerne tilrettes, når der sker ændringer, der indhentes nye tilbud og når aftaleperioden med forsikringsselskabet udløber. Sker der skader, anmelder mægleren dem og sørger for, at landmanden får den rigtige erstatning.
DLBR Forsikringsmægler tilbyder også assistance i enkeltsager. Det kan være et udbud af forsikringer, gennemgang af bestående forsikringer eller assistance i en skadesag.

Det er kunden, der skal betale for forsikringsmæglerens arbejde. Det sikrer, at mægleren kun varetager kundens interesser. Hos DLBR Forsikringsmægler betales et mindre grundgebyr og herudover timehonorar efter den medgåede tid.
Indgår landmanden en mægleraftale, og således lader DLBR Forsikringsmægler løbende varetager sine forsikringer, giver forsikringsselskabet landmanden en rabat på præmierne, fordi de sparer udgifter til administration og assurandør.


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere