SAGRO under forandring

Tekst: Lilli Snekmose, redaktør

Fusionen, der har skabt SAGRO, varsler store forandringer i forholdet mellem kunde og rådgiver. Det gælder både måden, rådgiverne arbejder på – og måden at afregne services og ydelser på.

Omvæltningerne kommer, og de bliver store, lover Torben Jensen, SAGROs administrerende direktør i dette interview.

- I krisetider kan alle se nødvendigheden af forandringer. Så der opstår en masse muligheder i en virksomhed, når det er klart for enhver, at hvis vi bare fortsætter med at gøre, som vi altid har gjort, så går vi ned med mand og mus, mener han.

Han kalder det ”crazy times” - og det er positivt ment. Som ledelse får man ikke bedre vilkår for at ommøblere en virksomhed, end når den befinder sig på en brændende platform. Og kun de, der formår at tilpasse sig, overlever.

- Er det barsk? Ja, det er det. For nu sker der helt vildt meget på kort tid, slår han fast.

Hvad skal sikre fremtiden for SAGRO?

- Vi er pisket til at tænke nogle ting anderledes. Der skal udvikles nye forretningsmodeller, nye betalingsmodeller og nye måder at arbejde på. Måske skal rådgivning sælges i noget, der minder om en abonnementsordning. Vi skal væk fra det traditionelle timesalg og over i nogle pakker, hvor du som kunde køber rådgivning ad libitum til en fast, aftalt pris.

Hvad landmænd har brug for!

Hvad sigter du til, når du taler om nye måder at arbejde på?

Vi kan ikke længere bruge den model, hvor du som rådgiver er ansat 37 timer, møder kl. 8, og kl. 16 er du kørt igen. Landmænd har brug for noget andet! Og det er den rejse, vi skal ud på internt. Vi skal i højere grad bruge jobløn, for at der kan være rådgivere tilgængelige 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.

Hvordan kan betalingsmodellen for sådan en service skrues sammen?

- Det kan for eksempel være, at du for en vis sum er helt dækket ind på et rådgivningsområde. Du får et aftalt antal årlige besøg, og du kan frit kontakte din rådgiver på telefon, Skype eller Facetime – for rådgiveren er tilgængelig! Og opstår der et problem, hvor der skal en person med specialviden på banen, så er det ikke kundens problem – det er rådgiverens ansvar at skabe kontakten.

Du taler om synergieffekt?

- Ja, ved at lægge to parallelle virksomheder sammen, bliver resultatet på omkostningssiden populært sagt, at 2 + 2 bliver 3. Alt overflødigt er skåret fra.

Landbrugsrådgivning i 2020

Hvor mange landbrugsrådgivningsvirksomheder er der i Danmark i 2020?

-Jeg ser for mig, at der er 3-5 store, dygtige enheder.

Er det en monopolverden?

- Nej, det er det ikke. Men der er ikke plads til, at alle specialiserer sig i for eksempel økologi, AMS og IT. Kvægrådgivning vil der højst være to enheder af. De store vil indbyrdes have kontraktslige, kommercielle samarbejdsaftaler om de snævre rådgivningsfelter. Der vil også fortsat være en række mindre, dygtige rådgivningsvirksomheder, som primært vil have et regnskabskontor, men på de faglige områder vil de være flettet ind i de store gennem samarbejdsaftaler, sådan som vi for eksempel allerede i dag er forbundet med LHN.

Med et dansk landbrug, hvor der kun er 4-5000 heltidsbrug tilbage i 2020, så kan det ikke bære flere rådgivningsenheder, mener han.

- Man kan sidde og vente på udviklingen. Med SAGRO er vi foran og har selv skabt fremtiden.

En tid for store omvæltninger

Hele mindset’et i rådgivnings-virksomheden er under forandring.

Interview med SAGROs administrerende direktør, Torben Jensen.

Cookie- og privatlivspolitik på www.sagro.dk

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på sagro.dk og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på sagro.dk accepterer du vores brug af cookies. Læs mere

Jeg accepterer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig nu!

Du har mulighed for at tilmelde dig vores nyhedsbrev.
Vi sender en masse spændende informationer ud til dig.

Jeg ønsker ikke at se denne popup længere