”Usandt”, siger Tryg – men DLBR-Forsikringsmægler fastholder kritik

Udgivet d. 16-12-2015

Trygs salgsdirektør forsikrer, at selskabet ikke har varslet sine kunder for sent, og at de ændrede vilkår er gyldige.

”Vi er i dag blevet gjort opmærksomme på, at I på jeres hjemmeside udokumenteret viderebringer fejlagtige og misvisende påstande om, at Tryg varsler landbrugskunder for sent, og at ændringerne er ugyldige. Det er ikke korrekt,” skriver salgsdirektør i Tryg, Helle Bundgaard, i dag til Jysk Landbrugsrådgivning.



Hun tilføjer, at de pågældende, ganske få, kunder er varslet i fuld overensstemmelse med Trygs forsikringsvilkår i forbindelse med en forudgående skade. Det hele udløber af den hårde kritik, som direktør i DLBR Forsikringsmægler i går rettede med selskabets fremgangsmåde over for et antal kunder.



Peter Quitzau, direktør i DLBR Forsikringsmægler, fastholder imidlertid, at han har kendskab til kunder, hvor ændringen af forsikringsbetingelserne sker på en måde, der både er forkert i forhold til forsikringsbetingelserne - og moralsk.

Varslingsbrev
I et varslingsbrev en af Peter Quitzaus kunder har modtaget fra Tryg i december er overskriften ”Ændring af pris og betingelser”. I næste afsnit står ”I forbindelse med en generel gennemgang af vores landbrugsforsikringer har vi vurderet, at din police skal ændres, da skaderne afviger fra det forløb, vi kender fra tilsvarende forsikringer”. Samtidig varsler Tryg samme kunde en præmieforhøjelse på knapt 47 % og ændring af – som de skriver uden nærmere angivelse – de ”fleste af dine bygninger fra nyværdi til dagsværdi”. Efterfølgende står der, at forsikringssummerne på bygningerne vil fremgå af en police, der sendes ”en af de nærmeste dage”. Mejetærskerens forsikring ændres fra nyværdi til dagsværdi, og for at sætte ekstra trumf på forhøjes selvrisikoen på bedriften fra 9.329 kr. til 31.099 kr.

Ændringerne vil gælde fra 29. december 2015 og ønsker kunden ikke at acceptere dem, skal forsikringen blot opsiges, inden de træder i kraft!

”Almindelig praksis”, siger Tryg
Det er denne fremgangsmåde, som salgsdirektør Helle Bundgaard beskriver med disse ord i sin mail: ”Det er helt almindelig praksis, hvor Tryg på linje med andre forsikringsselskaber regelmæssigt foretager en vurdering af, om enkelte kunders skadeforløb afviger så meget fra det sædvanlige og forventede, at der er behov for en justering af vilkårene. 
Vi kan desuden oplyse, at disse justeringer på årsbasis højest berører nogle få promiller af det samlede antal kunder.”

Peter Quitzau mener, at det er ligegyldigt om det drejer sig om 10, 100 eller 1000 kunder. Ifølge ham er problemet, at Tryg ikke refererer til en specifik skade, men henviser til, at ”den enkelte kundes skadeforløb afviger fra det sædvanlige” - men forsikringsbetingelserne giver ikke mulighed for at varsle ændringerne udelukkende med henvisning til et skadeforløb over tid, men alene til en specifik skade.

Træder ved siden af
Desuden ændrer Tryg forsikringsformen ”på de fleste af dine bygninger”, så forsikringen bliver væsentligt ringere. Her bør man allerede i varslingen skrive, nøjagtigt hvilke bygninger, der er tale om og ikke henvise til en police, der kommer på et eller andet senere tidspunkt. Kunden kan jo ikke tage stilling, før han nøjagtigt ved, hvad ændringen går ud på. Herunder hvilke bygninger og til hvilke forsikringssummer.

Han nævner en anden konkret Tryg-kunde, som protesterede, hvorefter Tryg indvilligede i at forlænge fristen for at opsige forsikringen til 1. marts 2016, men ændringerne af policen ville dog gælde fra 1. januar 2016.

- Når jeg synes, det er nødvendigt at melde ud, som jeg har gjort, er det fordi, der må være en del andre kunder, der har modtaget tilsvarende breve, da vores portefølje af landbrugskunder i Tryg kun udgør en meget lille del af Trygs samlede landbrugsportefølje. Som forsikringsmægler og –rådgiver for mange landbrug arbejder vi for at sikre vore landbrug de bedst mulige vilkår. Det kan indebære, at vi må melde offentligt ud, når vi finder, at et forsikringsselskab træder ved siden af, og det kan være i en større kreds’ interesse at blive informeret om det. Og i denne situation var der ikke megen tid at give af.

Peter Quitzau slår dog samtidig fast, at DLBR Forsikringsmægler i øvrigt har et glimrende samarbejde med Tryg.


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere

Cookie- og privatlivspolitik på www.sagro.dk

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på sagro.dk og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på sagro.dk accepterer du vores brug af cookies. Læs mere

Jeg accepterer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Hold dig opdateret med SAGROs nyhedsbrev.
Du får information om præcis de emner, der interesserer dig.

Hvad siger du ja til?
Jeg ønsker ikke at se denne popup længere