Fra første computer til over 3.000 kunder: Et livsværk i bevægelse

Udgivet d. 16-07-2025

Jysk IT er vokset fra en landbrugsidé til Danmarks største IT-leverandør til landbruget – og videre til en moderne IT-rådgivningsvirksomhed med mere end 3.000 kunder.

Jysk IT beskæftiger i dag knap 50 mand, men alle kunne desværre ikke være med på billedet.

Jysk IT er vokset fra en landbrugsidé til Danmarks største IT-leverandør til landbruget – og videre til en moderne IT-rådgivningsvirksomhed med mere end 3.000 kunder. Bag udviklingen står Peter Vilstrup Tomsen, der grundlagde virksomheden for 40 år siden og i dag har overladt roret til Martin Riiser. Men kernen er stadig den samme: En stærk kultur, tætte kunderelationer og en stolthed over at gøre en forskel.

Der er ikke meget startup over Jysk IT. Og så alligevel. For selv om virksomheden har mere end fire årtiers historie og solidt fodfæste i både landbruget og blandt dyrlæger, tandlæger og SMV’er, så summer kulturen stadig af det samme: Et værdisæt, hvor man står tidligt op, arbejder hårdt med et smil på læben – og gør sig umage.

Peter Vilstrup Tomsen, virksomhedens stifter, startede som IT-mand i en verden, der endnu ikke havde mobiltelefoner eller pc´er. Eller PC´er var der, men den kostede 35.000 kr., og skulle man have en printer med kostede det 10.000 kr. oveni - og det var tilmed i “80´er penge”, og det var disse maskiner, Peter installerede for 40 år siden, da han startede Jysk IT.

I dag er han trådt et skridt tilbage, men ikke væk. Han er fortsat med som rådgiver og kulturbærer – og som han selv siger:

 "Jeg havde besluttet, at det ikke skulle ødelægge mit gode liv at gå fra. Derfor er det også en lettelse at se, at Jysk IT nu er i gode hænder hos Martin. At det bliver ført videre – og ovenikøbet af nogle, der er dygtigere end mig."


Virksomhedskultur som rygrad
Da Martin for et års tid siden satte sig i direktørstolen, var han ikke i tvivl om, hvad der var hans vigtigste opgave:

 "Det er et livsværk, og jeg har næsten en slags ærefrygt for det. Ikke sådan at jeg er bange – men jeg respekterer den kraft og det arbejde, der er lagt i det. Og jeg kunne ikke selv have bygget det op, det må jeg bare sige. Men jeg tror, jeg kan være med til at bygge videre."

Inden Martin trådte til i 2024, havde der været en periode med lidt forvirring i geledderne med skiftende ledelse og en uklar retning. Hvor skulle man hen? Hvad var næste skridt? Var Jysk IT en tech-virksomhed, en rådgiver – eller noget tredje?

 "Vi skulle finde benene igen. Og finde viljen til at ville det næste. Ikke bare ved at opfinde alt muligt nyt, men ved at vende tilbage til DNA’et og styrke det, vi i forvejen var gode til."

Kunderelationer i øjenhøjde
Det er ikke tilfældigt, at kunderne er blevet hængende. Mange har været med siden 80’erne, og Peter har gennem hele sin karriere valgt nærhed og relationer frem for volumen og profitmaksimering:

 "Vi har aldrig og skal aldrig lave IT til virksomheder med 500 ansatte. Det er slet ikke vores mentalitet. Vi arbejder med dem, hvor vi får noget igen – menneskeligt. Hvor vi ikke bare leverer et mærke, men en løsning og et forhold."

Martin supplerer:
 "Vi har ikke en plan om at fordoble vores vækst gennem opkøb. Vi tror på, at hvis vi gør det godt, så anbefaler kunderne os – og så vokser vi. Ikke på trods af dem, men på grund af dem. Vi er meget stærke indenfor IT-løsninger til landbruget, tandlæger og dyrlæger, men vi får også flere og flere mindre virksomheder fra andre brancher ind i vores kundeportefølje.”

Næste kapitel
Strategien for fremtiden bærer titlen “Sikker fremtid” – både for kunder og medarbejdere. Den handler om øget IT-sikkerhed, enkelhed i løsningerne og automatisering af processer, så rådgiverne får mere tid til at være der, hvor de gør størst forskel: Hos kunderne.

"Vi skal ikke miste fokus, bare fordi vi digitaliserer. Tværtimod. Det skal kunne mærkes positivt – og kunderne skal mærke, at vi stadig er til stede, som vi altid har været det."

Samtidig fremhæver både Peter og Martin den stærke medarbejderkultur som en central årsag til, at Jysk IT har overlevet både teknologiskift, pandemier og generationsskifte.

 "Vi har medarbejdere, der har været her i over 20 år. De brænder stadig for at gøre en forskel. Og det smitter på de nye, der kommer til," siger Martin.

Peter nikker:

 "Dem, der kan og vil noget, dem passer vi altid på. Ikke på den klamme måde – men på den fede måde."

Tilmelding til jubilæum

I anledning af Jysk ITs 40-års jubilæum, afholdes der d. 22. august reception på Majsmarken 1 i Billund kl. 12.00 - 14.00. Kunder, samarbejdspartnere, venner af huset og pressen er mere end velkomne.

Man kan finde tilmelding på dette link.


Tilmelding til nyhedsbrev


Samarbejdspartnere