Tom Jensen fik IT til at virke – også før internettet virkede

Udgivet d. 10-06-2025

Tom Jensen har været ansat i 20 år hos Jysk IT, der ejes af SAGRO. I dette portræt tager Tom os med et godt stykke tilbage i tiden.

Når man spørger Tom Jensen, hvordan han er endt hos JyskIT, er det lidt som at spørge Indiana Jones, hvordan han endte i et gammelt tempel med en pisk og en hat: vejen har været lang, mudret – og fuld af overraskelser.

Tom har nemlig været med længe. Ikke bare længe som i "et par it-generationer", men længe som i: han trak netværkskabler før WiFi var et ord, og han trykte kontoudtog ud på endeløse papirbaner, længe før nogen drømte om en PDF-fil.

Tom begyndte sin rejse i militæret som 16-årig – dengang man stadig måtte det, hvis man kunne finde kasernen. Her blev han i 14 år, indtil han valgte at bytte geværet ud med tastatur og skærm. Efter lidt voksenuddannelse og en omgang HF kastede han sig over EDB-assistent-uddannelsen.

Toms første IT-job var i en tømmerhandel, hvor han hurtigt fandt ud af, at han ikke vill gå programmørvejen. I stedet blev han operatør på en IBM System/38 – en maskine så stor og mystisk, at de fleste nutidige IT-folk nok ville tro, det var en sci-fi reference. Her blev papir printet i rå mængder og kabler trukket, som om livet afhang af det.

Konkurs, kameraer og kunder

Da tømmerhandlen gik konkurs efter et mildest talt kreativt ejerskifte, havde Tom allerede lagt 14 år der. I 2005 fik han jobbet hos JyskIT – og han har ikke set sig tilbage siden.

Siden da har han været altmuligmand med en skruetrækker i hånden og en server i bagagerummet. Han har solgt, opsat og serviceret alt fra netværk og PC’er til overvågningskameraer i kostalde.

”Det lyder måske lidt samlebåndsagtigt, men ikke to dage er ens, og der er ikke to kostalde, der er ens”, siger han.

Ingen dage er ens – og det er meningen

Det er netop variationen, der har holdt ham fanget i 20 år. Den ene dag står han i en biogastank i Farverskov og sætter kameraer op, den næste opgraderer han PC’er hos en lokal kunde. Nogle dage ser han ikke kontoret overhovedet – andre dage stikker han hovedet ind bare for at bevise, at han stadig trækker vejret.

For Tom er friheden og tilliden altafgørende.

“Hvis man passer sit arbejde, får man lov at passe sig selv,” siger han med et glimt i øjet. Og kunderne – dem går han langt for. Faktisk prioriterer han dem over alt andet:

“Hvis en kunde ringer, og jeg har et internt møde – så kommer kunden altså først.”


Ingen planer om Arne-pension

Tom bor i Vejle med sin kæreste gennem 36 år og har to døtre, der nu spreder sig ud over kloden fra Aarhus til Barcelona.

“Barcelona er svær at komme til lige nu – Ryanair er jo stoppet fra Billund,” forklarer han, som om det var et praktisk IT-problem, der kunne løses med en router og en flyplan.

Han er 64 år, og har ingen planer om at gå på pension – i hvert fald ikke endnu.

“Så længe jeg kan kravle op på en stige, så skal der nok blive sat noget kamera op,” siger han.

Måske trækker han en "Peter Thomsen" og går ned i tid en dag. Måske rammer han 25 år og bliver hængende endnu længere. Man ved det aldrig.

Samme service – uanset om du køber én PC eller hundrede

For Tom er det vigtigt, at alle kunder bliver behandlet ens.

“Uanset om du er stor eller lille, skal du have samme behandling. Det kan godt være, at den store kunde lige får mig dagen før, men den lille får mig dagen efter – og jeg gør mig lige så umage begge steder.”

Og dét – sammen med et bundsolidt IT-håndværk og en lun humor – er måske hele kernen i Tom Jensen. En mand, der møder sine kunder i øjenhøjde, løser deres problemer, før de opdager dem – og som stadig får det til at virke. Hver gang.


Tilmelding til nyhedsbrev


Samarbejdspartnere