Premiere: SAGROs nye kundeportal ”Bedrift” er klar til at lette arbejdsdagen for landmændene

Udgivet d. 02-09-2021

”Bedrift” skal gøre det lettere at samle lovpligtig dokumentation om arbejdsmiljø og miljøledelse. Samtidig kan den webbaserede løsning lette den daglige styring på bedriften.

Det sidste års tid har to af SAGROs erfarne miljørådgivere, Trine Riis Jeppesen og Nina Laudal Jensen, sammen med digitaliseringskonsulent Rasmus Nielsen arbejdet på udviklingen af kundeportalen ”Bedrift”, og nu er den klar til ”at gå i luften” og vise sit værd.

- Vi kan tydeligt se, at de landmænd, vi rådgiver, har brug for en mere enkel og smart måde at indsamle lovpligtig dokumentation om arbejdsmiljø og miljøledelse på. I takt med at kravene til dokumentation stiger, stiger også behovet for gode løsninger, konstaterer miljørådgiver Trine Riis Jeppesen.

Mange oplever, at miljøledelse og arbejdsmiljø, herunder bl.a. APV og kemisk risikovurdering, er svært og tidskrævende at holde ajour. Der kan opstå tvivl om, hvilke forhold der skal registreres, og de mapper, man har stående et sted på bedriften, får man ikke lige ajourført i en travl hverdag.

Med ”Bedrift” har udviklingsgruppen tilstræbt at gøre det lettere for landbrugskunderne at overholde registreringerne vedrørende arbejdsmiljø og miljøledelse ved hjælp af en enkel og overskuelig løsning, som kan bruges på både pc’en eller direkte i nu’et via mobilen. ”Bedrift” er desuden i stand til at hente data direkte fra eksempelvis Miljøstyrelsens Bekæmpelsesmiddeldatabase (BMD).

Forventer mange store svinebrug blandt brugerne
- Vi brænder for at hjælpe vores landbrugskunder, så de kan lykkes bedre. Derfor håber vi, at den nye løsning vil gøre livet lettere for mange. Forhåbningen er, at dokumentation og registrering kan blive noget, man får gjort løbende, så det ikke på samme måde som nu føles som en belastning, fortæller miljø- og arbejdsmiljørådgiver Nina Laudal Jensen.

I første omgang er det særligt de såkaldte IE-brug, som udviklergruppen regner med, vil tage Bedrift til sig. IE står for industrielle emissioner, og siden den 21. februar i år har miljøledelse på alle husdyrbrug, omfattet af IE-direktivet, været lovpligtigt. Det er særligt de store svinebrug, der hører under kategorien IE-brug.

- På baggrund af de nuværende IE-brug i SAGROs område vurderer vi, at 50-75% kan få betydelig glæde af at tage ”Bedrift” i brug, oplyser Trine Riis Jeppesen.

Den nye løsning gør det muligt at føre dokumentation om miljøledelse og arbejdsmiljø direkte fra sin mobiltelefon.

Let at dele informationer med kollegerne
Udover at få sat dokumentationen i system er det udviklernes håb, at brugerne også vil opdage det smarte i, at de med ”Bedrift” kan samle alle relevante informationer til alle medarbejdere på ét sted og i det hele taget bruge portalen som et effektivt hjælpeværktøj.

- Brugen af ”Bedrift” kan være med til at skabe mere fokus og forenkle processerne, fordi mange registreringer kun skal foretages én gang. Det vil bl.a. være muligt at koble informationerne sammen med driftsstyringen, og man kan for eksempel nemt lægge små instruktionsvideoer op, som alle med adgang til portalen herefter kan tilgå, beretter Rasmus Nielsen og tilføjer:

- På den måde slår du ikke bare to, men flere, fluer med ét smæk!

Sammen med sine kolleger tilbyder han gerne en live demonstration af funktionerne i ”Bedrift”, ligesom teamet også er behjælpelige med at få den digitale løsning sat op og gjort klar til brug. De oplyser, at portalen forud for lanceringen er blevet grundigt testet hos en gruppe svineproducenter og en mælkeproducent.

- Når først de forskellige maskiner, bygninger og så videre er registret i kundeportalen, så kører det, og du er klar til at høste fordelene, fastslår Rasmus Nielsen.

I forhold til arbejdsmiljø og miljøledelse kan du i kundeportalen ”Bedrift” bl.a.:

  • Gøre instruktions- og oplæringsmateriale lettilgængeligt for dine medarbejdere
  • Få nem adgang til relevante og opdatererede dokumenter
  • Føre logbog over tiltag i relation til miljøkrav og miljøledelse
  • Føre logbog over maskinservice
  • Få en opdateret kemisk risikovurdering og tilgængelige sikkerhedsdatablade
  • Tilgå en tilgængelig og opdateret arbejdspladsvurdering
  • Præsentere og videregive informationer til myndighederne (kommunen og Arbejdstilsynet)

Prisen for opstart og et halvt års adgang til kundeportalen ”Bedrift” er 3995 kr. inkl. tre timers opsætning af rådgiver. Herefter er prisen 1995 kr. per halvår.

IE-oplysningskrav kan også let laves i ”Bedrift” (indberetning hvert år inden 31. december)

  • Oplæringsplan for medarbejdere
  • Plan for vedligehold og reparationer af teknisk udstyr
  • Beredskabsplan
  • Fodringskrav
  • Energieffektiv belysning

Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere