Øko-grise trak 9.000 på Sofari

Udgivet d. 24-05-2022

Der dukkede næsten 4.000 flere op end sidste år, da 13 danske øko-landmænd inviterede på Sofari søndag d. 22. maj.

13 gårde med økologiske grise inviterede søndag på Sofari rundt omkring i Danmark, og den invitation var der knap 9.000 mennesker, der tog imod.

Helt præcist fik økogrisene på de 13 gårde besøg af 8.915 mennesker, og det er næsten 4.000 flere end sidste år.

Det var derfor nogle tilfredse arrangører, der efter dagen kunne gøre status.

- Vi er rigtig glade for, at så mange mennesker valgte at bruge søndagen på at opleve de økologiske grise. Det har været en rigtig god dag for alle, både for de besøgende og for vores 13 Sofari-værter, som har nydt at opleve begejstringen blandt gæsterne over at kunne komme helt tæt på de økologiske grise, siger Hanne Børsch, der er chefkonsulent i L&F Økologi og medarrangør af Sofari.

I SAGRO-land var det bl.a. Hestbjerg Økologi ved Holstebro, som inviterede indenfor til at besigtige de berømte poppel-grise.

 - Det ligger i vores DNA, at vi gerne vil have dialogen direkte med forbrugerne, og det er Sofari bl.a. medvirkende til. Vi er lykkelige for, at vores besøgende er villige til at bruge tid på at finde ud af, hvordan fødevarer produceres, siger Marianne Hestbjerg fra Hestbjerg Økologi.

Sofari-værterne lærer også noget

Hos Hestbjerg Økologi slog knap 1.000 mennesker vejen forbi for at spørge om alt mellem himmel og jord. Det vakte begejstring også hos værterne, for spørgsmålene var mange: "Hvorfor løber de så meget rundt?", "Er en gris glad, når den ikke har krølle på halen?", for blot at nævne nogle få.  

 - Vi forsøger at være nede på jorden, så folk tør spørge om alt. Spørgsmålene var umiddelbare og autentiske, og jeg nød det. Her kunne vi så forklare dem, at grise ikke viser humøret med halen på samme måde som hunde. Så ja, også grisene var glade, siger hun.

Men én ting er, hvad forbrugerne får ud af at besøge en bedrift med økologiske grise.

Folkene på Hestbjerg fik også noget fagligt ud af fortælle om de økologiske grise, og den erfaring kan bruges fremadrettet. Hvert år modtager gården mange besøg af skoler, virksomheder og fagfolk fra ind- og udland, der er nysgerrige på fødevareproduktion.

 - Vi skal være gode til at formidle, hvordan vi producerer vores økologiske grise, så det giver mening for forbrugerne. Derfor bliver Sofari også en øvelse i at være skarp på at fortælle om det økologiske griseliv.

"Det ligger i vores DNA, at vi gerne vil have dialogen direkte med forbrugerne, og det er Sofari bl.a. medvirkende til." - Marianne Hestbjerg.

Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere