Vær nu sød ved veganerne

Udgivet d. 28-11-2019

Modsætninger diskuterede fremtidens landbrug på Grindsted Landbrugsskole

Der var mange farver på paletten af holdninger, da der onsdag aften var debatmøde om fremtidens landbrug på Grindsted Landbrugsskole.En CSR-mand fra COOP, en kvægmand, en økolog og en generalsekretær, der rejser i vegetariske synspunkter.

Dermed var der lagt op til at få mange forskellige synspunkter frem, og aftenen blev da også interessant for de små 300 deltagere, der var landmænd, elever og øvrige interesserede.

Generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Draghsdahl opfordrede tilhørerne til at være søde og rare ved veganerne.

- Vi bør nok i gennemsnit ikke spise mere end 14 gram rødt kød om dagen, sagde han. Og hans pointe var, at jo flere veganere eller vegetarer, der er, jo mere kød er der til alle andre.

Men hovedbudskabet var, at meget af jordens areal bruges til at producere foder til de mange husdyr – arealer, der i stedet kunne bruges til at producere fødevarer til mennesker. 60 % af verdens pattedyr er produktionsdyr i landbruget, mens kun 4 % er vilde dyr.
70 % af verdens fugle er produktionsdyr, mens 30 % er vilde. Han så gode muligheder for de landbrug, der vil producere råvarerne til mere plantebaserede produkter.

Noget for enhver smag

CSR-chef i Coop Thomas Roland fortalte om de forskellige segmenter, som kæden deler kunderne op i, og som landbruget skal levere fødevarer til. De fylder næsten hver sin femtedel.

De magelige, der bare vil have billig mad. Traditionalister, der spiser traditionelt. Funktionalister, der vil have det nemt – og gerne køber (delvise) færdigretter. Madelskerne, der går op i kvalitet – og hvor maden kommer fra. Idealisterne, der går op i bæredygtighed, kvalitetsmad (tilberedt fra bunden af) og sporbare råvarer.

Ifølge Thomas Roland er forholdet mellem de fem segmenter ret stabilt, og det betyder også, at Coop i den nærmest overskuelige fremtid kommer til at levere til alle segmenter.

- Men vi søger hele tiden efter producenter, der kan levere unikke varer, som kan gøre, at vi adskiller os fra andre kæder, sagde han.

Thomas Roland er  overbevist om, at bæredygtighed kommer til at få en stor betydning for kundernes indkøbsmønster fremadrettet, og dermed også for landbrugets evne til at levere dokumentation for produktionen.

Kodak og køer

Kodak, Nokia og Blockbuster er tre skrækeksempler på virksomheder, der nægtede at tro på den udvikling, der efter få år totalt fjernede underlaget for deres eksistens. Og er koen så den næste i rækken af ”produkter”, der vil dø? Det opfordrede formand for Landbrug & Fødevarer Kvæg, Christian Lund de mange unge fremmødte til at forholde sig til.

- Der er nogle, der ønsker, at koen skal forsvinde, sagde Christian Lund, der også ønskede, at de unge fik deres egen holdning til tingene – baseret på fakta mere end på følelser.

Aftenen blev rundet af med et andet fokuspunkt, nemlig sikkerhed.

Thomas Birkedahl (også kendt som ”Tartelet-Thomas”) fungerer som ”sikkerhedsofficer” for rådgivningsvirksomheden SAGRO, og han underholdt med en humoristisk rap-sang om sikkerhed – eller manglen på samme.

Aftenen var et arrangement i samarbejde mellem Jysk Landbrug, Grindsted Landbrugsskole, LandboUngdom og SAGRO.

- De fleste kunder har en stor tiltro til, at vores produkter er produceret under ordentlige forhold. Vi oplever ikke, der er det store behov for yderligere informationer. Jeg tror ikke engang økologiske kunder ved noget om fravænning.
 Thomas Roland, CSR-chef Coop.

- Det er ikke fair over de landmænd, der går derude og passer dyrene, at man står i en stor forsamling og udtaler sig uvidende.  Det er vigtigt, at man sætter sig ind i sagerne. Det er den dialog, vi søger.
Christian Lund, formand Landbrug & Fødevarer Kvæg.

- Økologisk planteproduktion har et efterslæb på klimaaftrykket, fordi det kræver større arealer, men på alle andre gængse parametre ligger økologi bedre.
Rune-Christoffer Draghsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere