COVID-19: Ny lov mod smittespredning i arbejdstagerens bolig

Udgivet d. 11-02-2021

Stiller du bolig til rådighed til dine medarbejdere, skal du være opmærksom på, at der er kommet skærpede krav til boligens indretning.

Loven skærper kravene til boligens indretning, når boligen er stillet til rådighed af arbejdsgiver.

Loven finder anvendelse, når to eller flere ansatte er indkvarteret i samme bolig, som er stillet til rådighed af en arbejdsgiver.

Med loven er fastsat en række minimumskrav til de boliger, arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte, herunder krav om afstand og instruktion i rengøring. 

Krav ved indkvartering af ansatte

  1. Der skal være toilet- og badefaciliteter samt spise- og køkkenfaciliteter til rådighed for beboerne.
  2. Der skal være mulighed for at holde mindst 1 meters fysisk afstand mellem beboerne på alle tidspunkter.
  3. Boligen skal være indrettet således, at den enkelte beboer har mindst 4 m2 til rådighed ved ophold sammen i fælles beboelses- og opholdsrum.
  4. Der skal være synlig skiltning om det maksimale antal personer pr. rum, synlig oversigt med instruks i rengøring og hygiejneregler og stregmarkeringer til afstand.
  5. Der skal være adgang til håndvask med sæbe og adgang til håndsprit, særligt i fælles beboelses- og opholdsrum.
  6. Boligens indretning skal sikre gode hygiejniske forhold med mulighed for hyppig, effektiv rengøring samt personlig hygiejne.
  7. Der skal være mulighed for egen opbevaring af personlige ejendele.
  8. Den enkelte beboer skal have egen seng.

Arbejdsgiver skal udarbejde en plan for indkvartering af ansatte, som bl.a. skal indeholde oplysninger om boligens størrelse og antallet af beboere. 

Hvad skal planen indeholde
Du har pligt til at udarbejde en plan for boligforhold ved indkvartering af ansatte. Planen skal være skriftlig og indeholde oplysninger, der viser, hvordan der ved ophold i boligen sker forebyggelse af smitte med covid-19 blandt beboerne.

Vi har udarbejdet en skabelon, du kan bruge som hjælp til at udarbejde planen. Det er frivilligt, om du bruger skabelonen eller laver din egen.

Hent skabelonen her

Planen skal dog som minimum indeholde følgende oplysninger:

  1. Kontaktoplysninger på arbejdsgiver
  2. Adresse for indkvarteringen
  3. Boligens størrelse
  4. Antal beboere i boligen
  5. En beskrivelse af, hvordan arbejdsgiveren har taget højde for forebyggelse af smittespredning med covid-19 ved ophold i boligen, herunder hvordan arbejdsgiver har instrueret beboerne i hyppig og effektiv rengøring og hygiejne, jf. ”Krav ved indkvartering af ansatte” ovenfor.                                           

Som arbejdsgiver kan du vise planen frem for den tilsynsførende i elektronisk form, fx via en computerskærm, pr. mail eller som et fysisk dokument.

Arbejdstilsynet vil i forbindelse med almindelige tilsyn på arbejdspladser gennemgå den af arbejdsgiver udarbejdede plan, og hvis planen er mangelfuld, kan Arbejdstilsynet underrette bopælskommunen. Såfremt boligforholdene ikke bringes i overensstemmelse med lovens krav efter påbud fra kommunen herom, er yderste konsekvens, at de ansatte midlertidigt skal flyttes til en anden bolig. 

Loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende og gælder frem til og med 30. juni 2021. I de første 14 dage efter vedtagelse vil Arbejdstilsynet kun vejlede omkring de nye regler, idet arbejdsgiver skal have tid til at omstille sig til de nye krav. 


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere