Strid om overkørsel måske på vej mod løsning

Udgivet d. 13-06-2018

Konflikten ved jernbaneoverkørsel i Ribe er sat på stand by, fordi transportministeren har sagt ja til at drøfte sagen.

- Min kone hentede 100 røde pølser, og så blev det fejret her ved baneoverskæringen, fortæller Verner Kjærgaard.

Tekst: Lilli Snekmose

Landmand Verner Kjærgaard og alle hans støtter i nabolaget fik grund til at juble, da det tirsdag eftermiddag stod klart, at den umiddelbare trussel mod jernbaneoverkørslen på Hillerup Markvej var afblæst.

Samme morgen mødte Banedanmarks entreprenører ellers frem for at grave spærringer ned, der én gang for alle ville lukke trafik henover jernbanelinjen. Borgerne blokerede og politiet blev tilkaldt, men dagen igennem holdt stillingskrigen sig, mens der på det politiske plan foregik intense forhandlinger.

Forløsningen kom sidst på eftermiddagen, hvor beskeden om, at transportminister Ole Birk Olesen har indvilget i at drøfte sagen med transportudvalget torsdag den 21. juni, nåede frem.

- Min kone hentede 100 røde pølser, og så fejrede vi alle sammen, at det lykkedes os at råbe ministeren op, fortæller Verner Kjærgaard.

Han mener, at der nu er politisk opbakning til at gøre beslutningen om lukningen om.

Kan se modpart i øjnene

- Det er en rigtig dejlig udvikling, der er sket i sagen, siger Niels Laursen, formand for Sydvestjysk Landboforening. Han glæder sig over, at Verner Kjærgaard og hans støtter har nået målet - vel at mærke ved hele tiden at opføre sig ordentligt og uden konfrontation eller provokationer.

- De har været saglige og har haft fakta på plads, så de kan se deres modpart i øjnene.

Niels Laursen er glad for, at borgmester Jesper Frost Rasmussen og politikere på tværs af partiskel har vist, at det ikke kun handler om havn eller by i Esbjerg - politikerne er også klar til at kæmpe for den lille landmand.

Jesper Frost Rasmussen spillede en afgørende rolle ved at samarbejde tæt med socialdemokraterne, blandt andre folketingsmedlem Troels Ravn. Og Niels Laursen tager hatten af for, at borgmesteren i går på sin Facebookside meldte, at Esbjerg Kommune er klar til at tage en del af omkostningerne ved at etablere et bomanlæg ved overkørslen. Jesper Frost Rasmussen skrev, at ”skulle etableringsomkostningerne til to plasticbomme og et par motorer overstige omkostningerne til at lukke vejen, etablere vendepladser i begge sider, fjerne sikringsanlægget osv. - ja, så er jeg sikker på vi også finder en løsning på det.”

Grundlag ændret

- Nu håber jeg, at Ole Birk Olesen er klog nok til at indse, at grundlaget for den ni år gamle beslutning om at lukke overkørslen på Hillerup Markvej har ændret sig, siger Niels Laursen.

Dengang troede man, der kom en omfartsvej på stedet, men det er siden droppet. Til gengæld går staten i gang med at bruge millionbeløb på at udvide hovedvejen.

- Det er jo helt forgæves, hvis trafikafviklingen så skal generes af landbrugskøretøjer, som nu må køre lange strækninger på A11, fordi overkørslen ved Hillerup er sløjfet, siger Niels Laursen.

Billederne herunder er fra en begivenhedsrig tirsdag, hvor verdenspressen dækkede konflikten på Hillerup Markvej.

fakta

Transportminister Ole Birk Olesen mødes den 21. juni med transportudvalget for at drøfte fremtiden for jernbaneoverkørslen ved Hillerup Markvej.

Verner Kjærgaard har sammen med naboer og andre støtter i en uge forhindret, at Banedanmark lukker overkørslen.

En stribe lokale politikere har utvetydigt kritiseret Banedanmarks beslutning og appelleret til ministeren om at gribe ind.

En lukning vil sende tung landbrugstrafik ud på Hovedvej A11, fordi blandt andre Verner Kjærgaard har jord på begge sider af banelinjen.


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere